Raitiotien saneeraus alkaa Fleminginkadulla – joukkoliikenne siirtyy poikkeusreiteille 31. maaliskuuta
Fleminginkadulla ja Aleksis Kiven kadulla alkava raitiotien korjaustyö siirtää joukkoliikenteen poikkeusreiteille maaliskuun lopussa. Muutokset koskevat raitiotielinjoja 2 ja 9B sekä bussilinjoja 500 ja 510. Korjaustyöt vaikuttavat myös moottoriajoneuvoliikenteeseen ja pysäköintiin sekä pyöräilyyn ja jalankulkuun alueella. Muutokset ovat voimassa arviolta marraskuuhun 2025.

Raitiotielinja 2 siirtyy kulkemaan Sturenkadun ja Läntisen Brahenkadun kautta Helsinginkadulle maanantaina 31. maaliskuuta. Raitiotielinja 9B siirtyi samalle reitille jo maaliskuun alussa Hakaniemen reittimuutosten vuoksi. Bussilinjat 500 ja 510 puolestaan siirtyvät kulkemaan Teollisuuskadulle. Joukkoliikenteen muutoksista voit lukea lisää HSL:n tiedotteesta.
Työt vaikuttavat lisäksi moottoriajoneuvoliikenteeseen sekä pyöräilyyn ja jalankulkuun Fleminginkadulla ja Aleksis Kiven kadulla välillä Sturenkatu–Fleminginkatu 1. huhtikuuta alkaen. Läpiajoliikenne Sturenkadulta Hämeentien suuntaan suljetaan, jotta alueella voidaan suorittaa kiskojen poisto ja kaivutyöt. Ajoneuvoliikenne kiinteistöille ohjataan Porvoonkadun kautta Vaasankadulle. Kulku Fleminginkadun parkkihalleihin tapahtuu Satamaradankadun kautta. Kadunvarsipysäköinti poistuu käytöstä Fleminginkadulla ja Aleksis Kiven kadulla välillä Sturenkatu–Fleminginkatu.
Pyöräilijät ohjataan kiertämään työmaa-alue Läntisen Brahenkadun kautta. Koko peruskorjauksen urakka-alueen voi pyöräillen kiertää Teollisuuskadun tai Helsinginkadun kautta. Fleminginkadun risteyksen suojatie Aleksis Kiven kadulla siirtyy noin 50 metriä Kustaankadun suuntaan. Lisäksi jalkakäytävät kapenevat paikoitellen urakka-alueen läheisyydessä.
Alueella luvassa kallion räjäytyksiä
Töitä tehdään Fleminginkadun ja Aleksis Kiven kadun risteyksessä, jossa kuluneet raitiovaunukiskot vaihdetaan uusiin ja pysäkkijärjestelyitä kehitetään. Tavoitteena on sujuvoittaa ratikoiden kulkemista tulevaisuudessa.
Lisäksi alueella jatketaan vesihuollon saneeraustöitä, jotka edellyttävät kallion räjäytyksiä.
– Fleminginkadun risteyksessä kallion pinta on paikoin hyvin lähellä maan pintaa, minkä vuoksi sitä tulee louhia alueelle rakennettavan sadeveden runkoviemärin tieltä. Kallion louhinta tehdään tällä alueella lähtökohtaisesti räjäyttämällä, kertoo työmaainsinööri Samuli Jalonen GRK Suomi Oy:stä.