Usein kysytyt kysymykset
Vastaamme tällä sivulla kootusti usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli kysymykseesi ei ole vielä vastattu, voit lähettää sen meille sähköpostitse tai Facebook-viestillä.
Peruskorjausta koskevat kysymykset
Alueen vanha vesihuoltoverkosto on korjausiässä, sillä vanhimmat vesijohdot on rakennettu vuosina 1905–1912. Vesihuoltoverkoston uusiminen on tärkeää, jotta vältetään putkirikot sekä suuret remontit tulevina vuosina. Samassa yhteydessä on järkevää tehdä tarpeelliset uudistukset Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun liikennejärjestelyihin.
Saneeraus mahdollistaa Aleksis Kiven kadulle pyöräliikenteen yksisuuntaiset järjestelyt sekä joukkoliikennekaistan kadun pohjoispuolelle välille Sturenkatu – Fleminginkatu. Raitiovaunulinja 9:n kulku sujuvoituu pysäkkijärjestelyjen ansiosta, ja uudet lastauspaikat helpottavat logistiikkaliikennettä. Katutyön yhteydessä istutetaan myös uusia puita sekä parannetaan katupuiden kasvuolosuhteita.
Vesihuollon saneerausta tehdään Aleksis Kiven kadulla, Fleminginkadulla, Kustaankadulla, Vaasankadulla, Harjukadulla ja Kinaporinkadulla. Aleksis Kiven kadulla, Fleminginkadulla ja Teollisuuskadulla tehdään lisäksi liikennejärjestelyjen muutosten edellyttämiä töitä.
Töiden aikana
Viikonlopputöitä tehdään vain poikkeustapauksissa ja niistä ilmoitetaan aina etukäteen.
Työt vaikuttavat kadunvarsipysäköintiin urakka-alueen osuuksilla, joilla työtä tehdään kadulla. Näiltä osuuksilta kadunvarsipysäköinti poistetaan käytöstä töiden ajaksi. Satamaradankadun pohjoiselle puolelle on lisätty asukaspysäköintipaikkoja. Aiemmin alueella oli neljän tunnin maksullinen pysäköinti.
Peruskorjaus ei vaikuta pysäköintiin kiinteistöjen sisäpihoilla ja alueen autotalleissa lyhyitä poikkeuksia lukuun ottamatta. Kulkuihin voi tulla tilapaisjärjestelyjä, jolloin ajo kadulta kiinteistöille järjestetään esimerkiksi ajosiltojen avulla. Näistä kerrotaan aina ennakkoon kullekin kiinteistöille ennen kuin kun tilapaisjärjestelyt tulevat ajankohtaisiksi.
Raitiolinjojen 2 ja 9 kulku muuttuu keväällä 2025, kun raiteita uusitaan Fleminginkadun ja Aleksis Kiven kadun risteyksessä. 31.3.–2.11.2025 raitiovaunut eivät kulje Fleminginkadulla ja Aleksis Kiven kadulla (välillä Fleminginkatu-Sturenkatu), vaan Sturenkatua ja Läntistä Brahenkatua pitkin. Kävelymatka pysäkille kasvaa väliaikaisesti. Poikkeusliikenteen suunnittelu on vielä kesken, ja Helsingin seudun liikenne tiedottaa muutoksista tarkemmin myöhemmin.
Vesikatkot ovat mahdollisia ja niistä tiedotetaan aina erikseen taloyhtiökohtaisesti.
Aleksis Kiven kadun lehmuskujannetta uudistetaan Fleminginkadun ja Kinaporinkadun välisellä osuudella. Nykyiset puut korvataan kokonaisuudessaan uusilla Fleminginkadun ja Harjukadun välillä. Tällä osuudella kujanne on jo nyt näkyvästi harventunut, sillä huonokuntoisia puita on jouduttu poistamaan useaan otteeseen aiemmin. Puiden uudistaminen kerralla mahdollistaa uusille puille paremmat kasvuolosuhteet: istutuskaistoja voidaan leventää, puut istuttaa kauemmas ajoradasta, kasvualusta uudistaa kokonaisuudessaan ja kaasuputki siirtää pois puiden juuristoalueelta. Kujanteen uudistamisessa käytetään kookkaita 4–5 metrisiä taimia.
Harjukadun ja Kinaporinkadun välillä nykyiset puut pääosin säilytetään ja kujannetta täydennetään uusilla puilla.
Töiden valmistuttua
Pohjoinen ajorata välillä Sturenkatu – Fleminginkatu rakennetaan kaksikaistaiseksi. Eteläisempi kaista on joukkoliikennekaista. Ajoradalle molempiin suuntiin rakennetaan pyöräkaistat ja ajoratojen reunaan jalkakäytävät. Ajoratojen väliin jäävältä keskialueelta poistetaan nykyinen pyörätie ja tilalle tulee jalkakäytävä.
Aleksis Kiven kadun nykyinen raitio- ja linja-autoliikenteen yhteiskäyttöpysäkki poistuu. Uusi pysäkki rakennetaan Fleminginkadun itäreunalle. Aleksis Kiven katu 7:n kohdalle tulee uusi linja-autopysäkki.
Katutyön jälkeen kadunvarsipysäköinti on edelleen mahdollista Aleksis Kiven kadulla ja Fleminginkadulla.
Aleksis Kiven kadulla Sturenkadun ja Fleminginkadun välillä pysäköinti säilyy kadun etelälaidalla mutta muutamat nykyiset pysäköintipaikat kadun pohjoislaidalta poistuvat katutilan uudelleenjärjestelyn vuoksi. Fleminginkadun itälaidalta poistuu raitiovaunuliikenteen kannalta liian ahtaita pysäköintipaikkoja. Yksittäisiä pysäköintipaikkoja poistuu muualta urakka-alueelta.
Aleksis Kiven kadun nykyinen raitio- ja linja-autoliikenteen yhteiskäyttöpysäkki poistuu, ja uusi korvaava pysäkki rakennetaan Fleminginkadun itäreunalle. Pysäkin uusi sijainti mahdollistaa pyöräkaistan sijoittamisen Aleksis Kiven kadulle ajoradan reunaan sekä leveämmän tilan ja paremman esteettömyyden pysäkille. Pysäkkien uuden rytmityksen ansiosta raitiolinja 9:n kulku nopeutuu.