Usein kysytyt kysymykset
Vastaamme tällä sivulla kootusti usein kysyttyihin kysymyksiin. Mikäli kysymykseesi ei ole vielä vastattu, voit lähettää sen meille sähköpostitse tai Facebook-viestillä.
Alueen vanha vesihuoltoverkosto on korjausiässä, sillä vanhimmat vesijohdot on rakennettu vuosina 1905–1912. Vesihuoltoverkoston uusiminen on tärkeää, jotta vältetään putkirikot sekä suuret remontit tulevina vuosina. Samassa yhteydessä on järkevää tehdä tarpeelliset uudistukset Aleksis Kiven kadun ja Fleminginkadun liikennejärjestelyihin.
Saneeraus mahdollistaa Aleksis Kiven kadulle pyöräliikenteen yksisuuntaiset järjestelyt sekä joukkoliikennekaistan kadun pohjoispuolelle välille Sturenkatu – Fleminginkatu. Raitiovaunulinja 9:n kulku sujuvoituu pysäkkijärjestelyjen ansiosta, ja uudet lastauspaikat helpottavat logistiikkaliikennettä. Katutyön yhteydessä istutetaan myös uusia puita sekä parannetaan katupuiden kasvuolosuhteita.
Pohjoinen ajorata välillä Sturenkatu – Fleminginkatu rakennetaan kaksikaistaiseksi. Eteläisempi kaista on joukkoliikennekaista. Ajoradalle molempiin suuntiin rakennetaan pyöräkaistat ja ajoratojen reunaan jalkakäytävät. Ajoratojen väliin jäävältä keskialueelta poistetaan nykyinen pyörätie ja tilalle tulee jalkakäytävä.
Aleksis Kiven kadun nykyinen raitio- ja linja-autoliikenteen yhteiskäyttöpysäkki poistuu. Uusi pysäkki rakennetaan Fleminginkadun itäreunalle. Aleksis Kiven katu 7:n kohdalle tulee uusi linja-autopysäkki.
Vesihuollon saneerausta tehdään Aleksis Kiven kadulla, Fleminginkadulla, Kustaankadulla, Vaasankadulla, Harjukadulla ja Kinaporinkadulla. Aleksis Kiven kadulla, Fleminginkadulla ja Teollisuuskadulla tehdään lisäksi liikennejärjestelyjen muutosten edellyttämiä töitä.
Katutyön jälkeen kadunvarsipysäköinti on edelleen mahdollista Aleksis Kiven kadulla ja Fleminginkadulla.
Aleksis Kiven kadulla Sturenkadun ja Fleminginkadun välillä pysäköinti säilyy kadun etelälaidalla mutta muutamat nykyiset pysäköintipaikat kadun pohjoislaidalta poistuvat katutilan uudelleenjärjestelyn vuoksi. Fleminginkadun itälaidalta poistuu raitiovaunuliikenteen kannalta liian ahtaita pysäköintipaikkoja. Yksittäisiä pysäköintipaikkoja poistuu muualta urakka-alueelta.
Työn aikana iso osa kadunvarsipysäköintipaikoista poistuu käytöstä. Taloyhtiöiden sisäpihan pysäköintiin sekä autotalleihin järjestetään kulku töiden aikana. Tarvittaessa käytetään ajosiltoja. Mikäli talojen pysäköintipaikoille pääsyyn tulee lyhyitä katkoksia, niistä viestitään etukäteen.
Aleksis Kiven kadun nykyinen raitio- ja linja-autoliikenteen yhteiskäyttöpysäkki poistuu, ja uusi korvaava pysäkki rakennetaan Fleminginkadun itäreunalle. Pysäkin uusi sijainti mahdollistaa pyöräkaistan sijoittamisen Aleksis Kiven kadulle ajoradan reunaan sekä leveämmän tilan ja paremman esteettömyyden pysäkille. Pysäkkien uuden rytmityksen ansiosta raitiolinja 9:n kulku nopeutuu.
Aleksis Kiven kadun lehmuskujannetta uudistetaan Fleminginkadun ja Kinaporinkadun välisellä osuudella. Nykyiset puut korvataan kokonaisuudessaan uusilla Fleminginkadun ja Harjukadun välillä. Tällä osuudella kujanne on jo nyt näkyvästi harventunut, sillä huonokuntoisia puita on jouduttu poistamaan useaan otteeseen aiemmin. Puiden uudistaminen kerralla mahdollistaa uusille puille paremmat kasvuolosuhteet: istutuskaistoja voidaan leventää, puut istuttaa kauemmas ajoradasta, kasvualusta uudistaa kokonaisuudessaan ja kaasuputki siirtää pois puiden juuristoalueelta. Kujanteen uudistamisessa käytetään kookkaita 4–5 metrisiä taimia.
Harjukadun ja Kinaporinkadun välillä nykyiset puut pääosin säilytetään ja kujannetta täydennetään uusilla puilla.